Gå til artikkelen

Miljøavgift

Miljøavgift, i seg sjøl, har ingen innvirkning på helse­skadelige utslipp, skriver Oddvar Midtbø.

Publisert 11.01.2017 kl. 22.00.

Dette er en ekstrautgift som er en belastning for de som har lite ifra før. De med tjukk lommebok bryr seg lite.

 

Hensikten med avgifta er at folk skal bruke bilen mindre. Som igjen har innvirkning salg av diesel/bensin, som så reduserer inntekta til oljeselskap og ikke minst staten. For staten er det greit. De kan øke skattene, redusere trygder og pensjoner o.l.

 

Hvis utslippene virkelig skal reduseres, må det direkte settes begrensing på bruk av bil. F.eks. sette en tillatt kjørelengde pr. bil - om dette overstiges, kan en risikere å miste førerkortet ...

 

Men uansett er resultatet redusert inntekt til oljeselskap og stat og velferdsnorge kan bli en saga blott.

 

Hva så med å bruke gass, biodrivstoff eller annet? Biodrifstoff slipper ut omtrent like mye som bensin og disel. Dessuten kan en da risikere avskoging på sikt. Gass er noe bedre, men det vil koste forbrukerne mye i form av oppgradering av bilen eller kjøpe ny bil. Hvem har råd til dette?

 

Fortsetter dette som nå, er det ikke lenge til vi er tilbake til 50-tallet da de fleste, i all hovedsak, måtte bruke buss (på landsbygda). Men da gikk det busser som gjorde at dette var mulig, selv om en handletur tok hele dagen.

 

Altså, politikerne har ikke lagt til rette for en slik endring. Det vil ta 30-50 år før grunnlaget er lagt for å forby bilkjøring som f.eks.

 

MDG og Venstre ønsker. AP, SP og Høyre sitter på gjerdet. FRP, på grunn av oppslutningen, blir tvunget av de andre partiene, spesielt Venstre, KRF og MDG (med de få stemmene de har), til å vike fra partiprogrammet.

 

Hvor skal Staten ta pengene fra? Det blir meg og deg som må betale.

 

Oddvar Midtbø,
Stord