annonse

Drosjeløyver på Stord

Åpent brev
Åpent brev: Kjell Larsen har flere spørsmål til fylkesdirektør Håkon Rasmussen. (Foto: Ingvild Eide / arkiv)

Er samferdselsavdelinga i fylket oppdatert når det gjelder trafikkstatusen for drosjene på Stord?

  • Meiningar

Åpent brev til Fylkesdirektøren innen samferdsel, Håkon Rasmussen.

Jeg vil vise til de drosjeløyver som er blitt utlyst som ledige på Stord. I dette tilfelle gjelder det 2 ordinere og 2 reserveløyver i Stord kommune.

Undertegnede har i mange år som drosjeløyveinnehaver, og som sjåfør, fulgt med i drosjebehovet på Stord. Og dette baserer en på behov-helheten gjennom et helt år, og ikke til enkeltbehov.

I de siste 2–3 åra har det vert en laber trafikk i drosjenæringa, som også omfatter næringskjøring, på Stord. Det er faktisk skole og sjuketransporten som har holdt liv i drosjenæringa. Og hadde det ikke vært for denne kjøringa, hadde det «jaggu» ikke vært liv laga for de 19 løyvene som eksisterer på Stord i dag, selv om Stord har fått større aktivitet i næringslivet etter at «oljekrisa» gjorde sitt i arbeidsaktiviteten på øya. Trafikken har avtatt mye i forhold til den tida vi hadde for noen år siden, da aktivitetene var stor. Selv om det er aktiviteter på Stord, har strukturen til arbeidstida og avspasering for de ansatte i verftsindustrien blitt forandret. Dvs. At arbeidstida de har i dag, tilsier at det er ikke plass til noe annet en jobbing. Og da får det naturlege konsekvenser med at det blir betraktelig mindre kjøring slik det var en gang. Samt med den fritidsordning de har, tilsier at de reiser hjem til sitt. For disse som reiser hjem i dag, levde drosjenæringa godt av før den nye arbeidstidsordninga ble satt i kraft.

Helgekjøringa er blitt tragisk dårlig. Utelivet er ikke som før, og i tillegg sliter næringen med piratvirksomhet, noe som gjør at mange løyveinnehavere sliter med å få reservesjåfører til helgene.

Stord hadde 14 ordinære og 3 reserveløyve da det var over 14.000 innbyggere i kommunen. Reserveløyva skulle ta toppene i forbindelse med verftsindustrien sine aktiviteter. Og i den tida var da godt med kjøring. I dag er det 19 ordinære løyver med 18.821 innbyggere og med mindre behov for drosjekjøring.

Og da vil mitt spørsmål være til samferdselsdirektør Håkon Rasmussen:

1. Hvorfor skal ikke nøkkeltallet på ett løyve pr., tusen innbyggere gjelde i dag som det alltid har blitt praktisert?

2. Stord Taxi får alle sine turer registrert gjennom Bergen Taxi. Og Leirvik Taxi gjennom Jæren Taxi. For at samferdselsavdelinga skal kunne ta en objektiv vurdering om behovet for nye tildelinger av drosjeløyver: Hvorfor henter ikke samferdselsavdelinga ut den faktiske turstatistikken som er tilgjengelig? Etter de opplysninger jeg sitter med, er det bare turstatistikken fra Stord Taxi som er tatt med.

3. Skal ikke samferdselavd., ha ansvar med å kvalitetssikre behovet for antall løyver i kommunen, slik at drosjeinnehaver ikke havner i uføre med for mange løyver?

4. Disse løyvene som har «ligget på is» siden de tidligere drosjeinnehaverne ga seg for noen år siden, og som begge drosjeselskapa enige om at de skulle «ligge på is»: Hva er grunnlaget for at disse løyvene skal ut nå? 5. Kan samferdselsavdelinga gi enkelte løyvehaver «grønt lys» til å bruka privatbilen som til f.eks. skolekjøring når det er andre løyvehavere står ledige for kjøring? Og da får vi håpa at fylkesdirektøren Rasmussen kan gi et offentlig svar på dette.

Kjell Larsen,
drosjesjåfør

Klikk for å sjå kommentarar ()

Her kan du fritt koma med synspunkt og informasjon. Me krev fullt navn. Då blir det meir interessant for andre å lesa det du skriv. Trakassering, truslar, hatske meldingar eller reklame er ikkje godteke på sunnhordland.no. Falske profiler blir utestengde. Ver sakleg og vis respekt når du kommenterer.

Vil du ha nyheitsbrev frå Sunnhordland?

* må fyllast ut