annonse

Ikkje gå glipp av spennande jobbmoglegheiter

Framtidsvalg
Framtidsvalg: Mange ungdomar skal nå søke utdanning, og for mange av disse utdanningane er det krav om full matematikkfordjupning, noko ikkje alle elevar i den vidaregåande skule er klar over. Biletet er frå Utdanningsmessa på Vikahaugane førre veke. (Foto: Henrik Mundal Andreassen)

  • Meiningar

Mange elever i den videregående skole står i disse tider foran viktige veivalg. Valg som kan vise seg å sperre dem ute fra de mest framtidsrettede jobbene Norge har.

Hvorfor? Fordi nesten alle realfag- og teknologi-studium i hele Norge krever full fordypning i matematikk, det såkalte R2-kravet.

I fjor innførte Universitetet i Bergen (UiB) R2-krav for et flertall av sine studieprogram i realfag og informatikk. I år vil det samme kravet bli innført for alle studieprogram i alle realfag.

Dermed er det ikke mulig å komme inn på et studieprogram i realfag ved UiB høsten 2019 uten full matematikk fordypning i videregående skole. Universitetet i Oslo har parallelt med oss innført de samme kravene for sine studieprogram i realfag.

Den viktigste grunnen til økte krav er at fagene er i endring. Matematikk, statistikk og programmering er nødvendige verktøy for alle realfag. Samtidig er det en klar sammenheng mellom forkunnskaper i matematikk og frafall på de fleste av våre utdanningsprogram. Skal studentene lykkes med å fullføre utdanningen hos oss, er det samtidig viktig at de vet hva de går til.

Ingeniører og realister har vært viktige drivere i velstandsutviklingen Norge har opplevd i oljealderen. Når vi nå står overfor et grønt skifte, trenger vi mer enn noen gang kloke teknologi- og realfagshoder med evne til å ta tak i de utfordringene som klimaendringene stiller oss overfor. Norge må utvikle teknologi og industri som bidrar til bærekraft og reduserte klimautslipp. Mange av de nye jobbene ser vi ikke klart enda, men det er åpenbart at de krever tung realfaglig og teknisk kompetanse.

På landsbasis er det i dag under 7000 elever som årlig går ut av videregående med full matematikkfordypning – samtidig som Norge trenger flere realister for å løse utfordringene samfunnet og jorden står overfor.

Vi oppfordrer alle elever å velge full matematikkfordypning (R2). Da har man full valgfrihet til å velge et studium som kanskje ikke er fremst i tankene i dag – men som kan bli det på sikt.

Helge K. Dahle,
dekan, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Bergen

Harald Walderhaug,
visedekan for utdanning, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Bergen

Klikk for å sjå kommentarar ()

Her kan du fritt koma med synspunkt og informasjon. Me krev fullt navn. Då blir det meir interessant for andre å lesa det du skriv. Trakassering, truslar, hatske meldingar eller reklame er ikkje godteke på sunnhordland.no. Falske profiler blir utestengde. Ver sakleg og vis respekt når du kommenterer.

annonse

Vil du ha nyheitsbrev frå Sunnhordland?

* må fyllast ut