annonse

«La oss stansa Hordfast – det er ikkje for seint!»

Må stanses
Må stanses: Vårt åpne øy- og fjordlandskap blir aldri det samme, skriver Gabriel Fliflet i Naturvernforbundet Hordaland. (Foto: Statens vegvesen / illustrasjon)

  • Meiningar

Vårt åpne øy- og fjordlandskap blir aldri det samme. En støyende asfaltslange skal legge seg over Os, Tysnes, Stord og Sveio, over urørt natur og kulturlandskap. Det er ikke til å komme forbi: En motorvei bygget for høy fart er og blir en brutal affære. Det som kommer i veien, må vike. Fylkesmannen slår fast at Hordfast er det største naturinngrepet noensinne i Hordaland. Det er ikke rart at mange spør seg om vi er nødt til å bruke flere titalls milliarder på noe som ødelegger så mye. Vi i Naturvernforbundet Hordaland har engasjert oss sterkt i denne saken. I november gjorde vi felles sak med de regionale avdelingene av Norsk Lastebileierforening og Transportarbeiderforbundet og lagde et opprop der vi sier at vi må droppe prestisjeprosjektet Hordfast og heller bruke pengene på bl.a. vedlikehold og sikring av veiene folk flest bruker.

Forkjemperne for Hordfast og firefelts E39 snakker om samfunnsnytte, men det blir lite samfunnsnytte når selve hovedtanken bak er riv ruskende gal. Idéen er jo å lage et sammenhengende arbeidsmarked fra Bergen til Stavanger. Og hva betyr det? Jo, at flere skal reise mer, og reise lenger. Mer reising og mer natur under asfalt er det siste naturen og klimaet trenger. Der asfalten rulles ut, mister planter og dyrearter livsrom. På Reksteren er uerstattelige regnskoger, kystmyrer og sumpskoger truet. Vi vet at skremmende mange plante- og dyrearter blir utryddet hvert eneste år. Vi vet at vi er avhengige av at naturens arter og mangfold ikke tynes. Vi vet at vi kan ikke leve godt på kloden om klimaet løper løpsk. Vi vet at det som svekker naturgrunnlaget vårt, også svekker samfunnet vårt. Det er samfunns-unytte.

Vi må ikke gjøre oss enda mer avhengige av bilen enn vi alt er. Om vi skal klare å kutte nok i klimagassutslippene, må kort vei mellom bolig og jobb være vårt ideal, ikke det motsatte. Mange tenker at problemet med utslipp er løst når vi etter hvert går over til elbiler. Men selv om elbiler ikke har utslipp fra eksosrør, forårsaker den ofte større klimagassutslipp under produksjonen enn fossilbiler, og den tar like stor plass. Og elbilen gir akkurat like stor forurensning av mikroplast når dekkene slites. (Visste du at dekkslitasje sannsynligvis er en større kilde til mikroplastforurensning enn alle andre kilder til sammen?)

Mange tror at ny motorvei og Hordfast kommer uansett. Det stemmer ikke. Det er først når pengene for å igangsette bygging eventuelt blir bevilget på statsbudsjettet at det endelige vedtaket er tatt. Naturvernforbundet oppfordrer folk til å vise sin motstand, vi ber organisasjoner slutte seg til alliansen mellom naturvernere, lastebileiere og sjåfører. Bonde- og småbrukarlaget i Hordaland er blant dem som nå er kommet med, og vi vil ha mange fler!

Vi vil satse på E39 langs den traséen den alt har. Vi vil ha sikre tofeltsveier, veiskuldre som ikke gir etter, lyse tunneler og trygghet mot ras. Vi ønsker gang- og sykkelveier og gode forhold for kollektivtrafikken.

Bruk ressursene til dette, som gjør hverdagen bedre for både nyttetransport og myke lokaltrafikanter, ikke til prestisjeprosjektet Hordfast.

Gabriel Fliflet,
leder i Naturvernforbundet Hordaland

Klikk for å sjå kommentarar ()

Her kan du fritt koma med synspunkt og informasjon. Me krev fullt navn. Då blir det meir interessant for andre å lesa det du skriv. Trakassering, truslar, hatske meldingar eller reklame er ikkje godteke på sunnhordland.no. Falske profiler blir utestengde. Ver sakleg og vis respekt når du kommenterer.

annonse

Vil du ha nyheitsbrev frå Sunnhordland?

* må fyllast ut