annonse

Rutetelefonen og feilinformasjon

Kommunikasjon
Kommunikasjon: Nå håper jeg Skyss tar min oppfordring og skriver i avisene her i Sunnhordland om hva dem ønsker å gjøre for å bedre situasjonen for alle reisende i vår region, skriver Gunnhild Sæbø Valen. (Foto: Illustrasjon / arkiv)

  • Meiningar

Jeg har i den senere tid fått høre at det er en vits å ringe til ruteopplysningen for de reisende ute i distriktene her i Hordaland. Og at dette er et problem som har vart i mange år. Dette fordi det har blitt gitt mye feilinformasjon til de reisende.

Her er det et tydelig tegn på at ruteopplysningen i Hordaland gjør en dårlig og slett jobb.

For sånt skal bare ikke skje.

Jeg har selv jobbet på ruteopplysning og vi hadde 5 fylker som vi hadde full kontroll over og som gikk knirkefritt.

Så hvordan i alle dager klarer ikke Hordaland dette i sitt eget fylke?

Etter å ha googlet, fant jeg ut at det er Skyss som har ansvaret for nesten all kollektivtransporten i Hordaland fylke.

Skyss planlegg rutene, måler kvaliteten i tilbudet og følger opp trafikkselskapene.

Vet du, får du feilopplysning fra Ruteopplysningen og avgangen ikke går, eller har alt gått, er selskapet forplikta til å ta regningen for deg.

Har de siste dagene fått kontakt med Skyss (Hordaland fylkeskommune ved Skyss er ansvarlig for driften av kollektivtransporten i hele fylket).

Selskapet innrømmer at det kan ha oppstått feil i informasjonen som er blitt utgitt, men at selskapet jobber hardt for å begrense antall feil til et absolutt minimum. Her ønsker Skyss, at om du opplever feilinformasjon, må du gi en tilbakemelding så snart det lar seg gjøre.

All ruteinformasjon finner du inne på Skyss.no, her er det rutetabeller, en reiseplanlegger og driftsmeldinger som ligger ute. Og om du har en smarttelefon kan du laste ned en app (Skyss Reiser).

Jeg får opplyst at rutebok.no ikke lenger finnes, du blir rutet videre til en-tur.no. Dette er et nasjonalt selskap som heter Entur, de har ansvaret for å samle inn all ruteinformasjon i Norge. Alle reisedata der skal være oppdaterte, og du kan søke på reiser i Hordaland.

I kommunikasjonen med Skyss, har jeg flere ganger understreket at jeg skriver på vegne av mange reisende og også gitt uttrykk for at denne mistilliten har pågått over mange år og fortsatt er gjeldende.

Dette gjelder i all hovedsak ute i distriktene i Hordaland. Her er tilbudene veldig begrenset og man er veldig avhengig av dem.

Jeg mener at det er en skjør balansegang mellom det å ha tillit og ikke og at det derfor må gjøres konkrete tiltak for å få denne tilbake.

Dere som har data, kan gå inn på NRK Hordaland si side på Facebook og lese kommunikasjonen jeg har med Skyss der, gå inn under innlegg og velg innlegg for besøkende.

Nå håper jeg Skyss tar min oppfordring og skriver i avisene her i Sunnhordland om hva dem ønsker å gjøre for å bedre situasjonen for alle reisende i vår Region.

God kommunikasjon skaper nemlig tillit.

Gunnhild Sæbø Valen,
Kvinnherad

Klikk for å sjå kommentarar ()

Her kan du fritt koma med synspunkt og informasjon. Me krev fullt navn. Då blir det meir interessant for andre å lesa det du skriv. Trakassering, truslar, hatske meldingar eller reklame er ikkje godteke på sunnhordland.no. Falske profiler blir utestengde. Ver sakleg og vis respekt når du kommenterer.

Vil du ha nyheitsbrev frå Sunnhordland?

* må fyllast ut