Som en del av mindretallet i bystyret har KrF alltid vært positiv til Hordfast-prosjektet. Ikke fordi det er problemfritt eller uten konsekvenser, men fordi konsekvensen av å ikke knytte vårt langstrakte fylke sammen gjennom fergefri E39 hemmer regional utvikling og stiller Bergen i fare for å havne i en langvarig bakevje. Det er sjeldent at et kostbart veiprosjekt er en samfunns­økonomisk «no-brainer». Hordfast er likevel nettopp det: Ambisiøst, verdiskapende og samfunns­økonomisk gunstig. Det er derfor fortvilende å være vitne til et narrativ der en går seg fast i nedsidene ved prosjektet. Skal vi klare å utvikle «gullkysten» må vi begynne å se på mulighetene. Både for regional utvikling, vårt felles arbeidsmarked og en mer målrettet arealpolitikk som verner viktige naturverdier også utenfor Hordfast-traseen.

Nå må kriseforståelsen begynne å prege mine bystyre­kollegaer. Etter mange år med målrettet arbeid klarte en allianse mellom fylket, Bergen og omegns­kommunene å sikre gjennomføring av K5 Arna-Stanghelle. Det var både viktig og riktig, men nå må bergenspolitikerne forstå at det er skjebnetid for Hordfast. For Bergen trenger Sunnhordland. Med Rogfast vil den sørlige delen av fylket enkelt vende seg til fremoverlente rogalendinger, mens et flertall over to bystyreperioder i Bergen (med både Ap- og Høyre-byråd) motarbeider Hordfast. Det vil kunne bli en katastrofe for Bergen, Sunnhordland og Vestland fylke.

Nå må «de voksne» i Bergen bystyre gå sammen i en tverrpolitisk enighet om bygging av fergefri E39. Et prosjekt næringslivet har ropt etter i årevis og som er en nødvendighet for Bergen, Sunnhordland og resten av fylket. Det står om en verdiskapende region - bygget for fremtiden.