Nylig skrev kommentator Morten Myksvoll at en bro fra eller til ikke gjør Stavanger mer interessant i BT. Men én bro og én underjordisk tunnel til sammen blir en game changer for både Stavanger, Bergen og hele vestlandskysten.

Så skal vi heller ikke kimse av hva «en bro fra eller til» kan bety. Den rivende utviklingen vi har sett på Sotra, Askøy og i Nordhordland er vanskelig å tenke seg uten broene som ble bygd i 1972, 1992 og 1994.

I Sunnhordland har man også førstehånds kjennskap til fordelene ved bro etter at Trekantsambandet kom på plass rundt årtusenskiftet. Flere av dagens motstandere av Hordfast, var nok dessverre mot de nevnte broene den gangen også.

Arbeidet med ferjefri E39 mellom Bergen og Stavanger er i gang

Kjører du fra Bergen til Stavanger i dag ser du skilt overalt som viser at byggearbeidene med Rogfast er i gang, verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. For mange er nok dette en godt bevart hemmelighet.

Rogfast står seg selvfølgelig ikke like godt alene. Vi når ikke ambisjonen om å knytte sammen Vestlandet hvis vi stopper på Bokn, Rogfast sitt nordligste punkt.

I dag tar turen mellom Bergen og Stavanger omtrent 4,5 timer, selvfølgelig også avhengig av hvor godt du treffer på ferjetidene. Når Rogfast er ferdig om noen år, reduseres kjøretiden med omtrent 40 minutter. Med Hordfast reduseres reisetiden med enda en time.

En redusert reisetid til nærmere to timer mellom by nummer to og fire i Norge er mer enn bare interessant. Det vil forandre Vestlandet og gjøre oss til en sterkere landsdel som kan utfordre Østlandet enda mer i kampen om kompetanse og verdiskaping.

Aller viktigst er det at ferjefri E39 knytter sammen tusenvis av bedrifter, initiativ, institusjoner og om lag én million smarte mennesker med den vestlandske drivkraften i årene.

På samme måte som Bybanen i Bergen ikke bare er viktig for bedrifter og folk ved endestoppene ved byparken og Flesland, vil Hordfast og Rogfast være viktig for bedrifter og folk langs hele traseen. Derfor er ikke Hordfast og Rogfast bare viktig for de to storbyene Bergen og Stavanger, men for alle som bor og arbeider i nærheten av livsnerven E39.

Hordfast er billigere enn du tror

Når et prosjekt er samfunnsøkonomisk lønnsomt, så betyr det at de positive virkningene er større enn kostnadene for samfunnet. Hordfast er sammen med E39 Smiene-Harestad i Rogaland de to eneste prosjektene i hele landet med positiv samfunnsgevinst, ifølge beregningene til Statens vegvesen.

Hordfast er også langt billigere for Staten enn totalsummen som ofte refereres til i mediene. Flere milliarder vil betales med bompenger. I tillegg er det lagt til flere milliarder i moms som igjen tilfeller Staten, i motsetning til jernbaneprosjekter. Staten vil også spare flere hundre millioner årlig i kostnader fordi ferjestrekningene Halhjem-Sandvikvåg, Halhjem-Våge og Jektavik-Hodnanes forsvinner når Hordfast er bygget.

Det er heller ikke rett å fjerne et prosjekt som har vært under arbeid i årevis. Til sammen er det brukt to milliarder i planlegging av Hordfast. Reguleringsplanen legges frem senere i år.

Vi må konkurrere på like vilkår

Regjeringen sier de vil endre transportpolitikken til at «vi tar vare på det vi har» og «bygger nytt der vi må». Paradoksalt nok betyr det at de vil droppe Hordfast som har vært prioritert siden 2013, mens de likevel vil bygge nye togskinner på strekninger på Østlandet hvor de allerede har firefelts vei og bane fra før av. Folk og varer på Vestlandet bruker ofte dobbelt så lang tid på å forflytte seg som på Østlandet.

Mens du bruker to timer på å kjøre bil mellom Oslo og Lillehammer, tar det over fire timer å kjøre fra Bergen til Stavanger. Men i luftlinje er avstanden tilnærmet lik. Og la oss ikke glemme at du også kan ta toget mellom Oslo og Lillehammer.

Arbeiderpartiet i Bergen dropper Stoltenbergs visjoner

Det største paradokset er likevel at Hordfast nå er foreslått droppet av regjeringen fordi Arbeiderpartiet i Bergen har sagt at de ikke ønsker prosjektet. I 2013 lanserte daværende Ap-leder og statsminister Jens Stoltenberg visjonen om en ferjefri trase på Vestlandet. Etter regjeringsskiftet samme året tok Erna Solberg prosjektet med videre og Arbeiderpartiet støttet opp om det. Helt til nå.

De neste ukene skal partiene på Stortinget diskutere hva slags transportplan de ønsker for hele landet vårt. Vår klare forventning er at partiene både i posisjon og opposisjon opprettholder sine løfter om å bygge Hordfast. Dette er prosjektet som vil ha den største betydningen for ny industrisatsing, omstilling og fremtidig verdiskaping for Vestlandet. Og for å si det med ordene til Jonas Gahr Støre: – Lykkes Vestlandet, lykkes Norge!