Den nye motorveien E-39 fra Os til Rådalen og Bergen legger til rette for en modernisering og effektivisering av hurtigbåttrafikken mellom Sunnhordland og Bergens-området. Nøkkelen er å følge planen for E-39 videre til Røttingen der man bygger Bjørnafjorden terminal på samme sted som landfeste for flytebroen. Terminalen kan bli et nytt fergeleie for Tysnes, Stord og Austevoll og hurtigbåtterminal for hele Sunnhordland.

Hurtigbåt

Når hurtigbåten ikke kjører nord om Kvarven til Strandkaiterminalen, men seiler til Bjørnafjorden terminal, blir distansen i ruteplanen halvert. Det betyr at hver båt kan produsere dobbelt så mange ruter mellom Sunnhordland og Bergens–området i driftsdøgnet.

Foto: Trafikkonsept

Ekspressbuss

Buss på motorvei mellom Os og Bergen sentrum gir kortere reisetid og mye bedre tilgjengelighet i byaksen Flesland – Bergensdalen – sentrum. Bussen stopper kun ved terminalene der flatedekningen videre dekkes av bybanen og lokalbusser. På den nye Kristianborg stasjon vil det være bybane til Fyllingsdalen og Haukeland universitetssjukehus.

Elektrisk luftputebåt

Framtidens hurtigbåtsystem må være bærekraftig. Direkte el-drift gjennom lading gir bedre energiutnyttelse enn bruk av elprodusert hydrogen eller ammoniakk. Imidlertid er et ladekonsept begrenset av rekkevidde og ladetid.

Luftputeeffekten krever høy fart, 40 knop (ca 80 km/t) for å «sveve» over vannet. Minimal vannmotstand gir 30 prosent mindre energiforbruk enn konvensjonelle hurtigbåter. Høy fart gir kortere seilingstider mellom havnene som igjen gir rom for lengre ladepauser på endestasjonen.

40 knops fart gir seilingstider på 35-45 minutter mellom Bjørnafjorden terminal og Rosendal/Rubbestadneset/Leirvik. Det gir ladepauser på 15-20 minutt pr time drift når båtene kjører en time/to timers frekvens.

Fjordmetrokonseptet

Det sentrale i kollektivtilbudet er frekvens, tilgjengelighet og reisetid. Dagens tilbud med fire timers frekvens Sunnhordland – Flesland – Strandkaien blir uaktuelt for de fleste reisebehov. Store, tomme båter viser et kollektivtilbud som er gått ut på dato.

Visjonen for Fjordmetro er en stiv timefrekvens mellom Sunde – Leirvik - Bjørnafjorden terminal – Bergen buss stasjon/ Flesland. På terminalen står tre busser, en til Lagunen - flyplassen, en direkte til Kristianborg – busstasjonen og en vanlig rutebuss til Osøyro.

Det passer til en hurtigbåtstørrelse på 150-200 passasjerer.

Foto: Trafikkonsept

Samlet reisetid mellom Leirvik og Bergen sentrum blir ca 1 time og 15 minutter og til Kvinnherad 1 time og 30 minutter. Det er ca 45 minutter mindre enn dagens hurtigbåt til Strandkaiterminalen. For hele Sunnhordland og Odda blir det nye kollektivtilbudet den desidert raskeste veien til Bergen. For Kvinnherad og Fitjar er reisetiden kortere enn det Hordfast vil gi.

I dag dekkes hurtigbåttilbudet av fire båter i trafikk. Med det nye konseptet kan fem båter i trafikk dekke timefrekvens til Leirvik - Sunde og to timers frekvens til Rosendal og Fitjar – Bømlo. Med mange flere avganger kan båtene være mindre slik at økningen av tonnasje blir minimal.

Hordfast

Vi lever i et fantastisk landskap med øyer, fjorder og fjell. Landskapet gir oss livsglede, men også store inntekter gjennom naturressurser og turisme. Skal vi bruke enorme ressurser på å trosse fjorden fordi det er ubekvemt å forholde seg til rutetider? Eller skal vi bruke fjorden slik vi alltid har gjort. En gratis og vedlikeholdsfri vei som med luftputebåt kan trafikkeres i 80 km/t.